چگونه نقطه ثقل بدنم را پیدا کنم ؟

چگونه نقطه ثقل بدنم را پیدا کنم ؟

ما در اینجا قصد نداریم در مورد نقطه ثقل بدن به طور تخصصی صحبت کنیم . فقط به صورت خیلی ساده و عمومی به شما کمک می کنیم که بتوانید نقطه ثقل بدن تان را با این روش پیدا کنید.

ابتدا باید تعریف تعادل را بدانیم :

هروقت که برایند نیروه ای وارد شده بر یک جسم صفر باشد آن جسم در حالت تعادل خواهد بود .

اگر یکی از این نیرو ها کم یا زیاد شود تعادل بهم می خورد .

تعادل یک جسم که می توانیم انسان را هم این گونه فرض کنیم به عوامل زیر بستگی دارد :

وضعیت قرار گرفتن خط مرکز ثقل نسبت به محدوده سطح اتکا

وزن جسم

وزن بیشتر باعث تعادل بیشتر جسم می شود.

ارتفاع مرکز ثقل نسبت به سطح اتکای آن  برای تعادل ( باید مرکز ثقل بر سطح اتکا منطبق شود.)

و اما مرکز ثقل چیست:

به نقطه ی معینی از بدن که بدن بتواند آزادانه حول آن نقطه در مسیر دلخواه دوران نماید.

– نقطه مشترک برخورد سطوح مختلف بدن ( صفحات فرضی که از بدن می گذرند).

– نقطه ای از بدن که وزن به طور مساوی حول آن نقطه در جهات مختلف تقسیم شده باشد.

در شرایط یکسان هر چه مرکز ثقل بالاتر باشد ، پایداری و تعادل کمتر است .

مرکز ثقل در انسان :

مرکز ثقل در بدن انسان در حدود معادل ۵۵ درصد قامت از کف پاها قرار گرفته است و این نقطه در افراد مختلف فرق می کند .

برای مثال: مركز ثقل در زنان کمی پایین تر از مردان قرار گرفته است . بنابراین می توان گفت که زنان از تعادل بیشتر و بهتری برخوردارند.

تعادل بدن انسان :

انسان در حالت ایستاده دارای یک تعادل دینامیکی است نه یک تعادل استاتیکی یا ساکن.

چون ما انسان ها مانند یک میز نیستیم که بتوانیم مثل پایه های ساکن میز تعادل خود را حفظ کنیم .

بلکه در تمام مدت ایستادن یا ساکن مرتب اندکی به جلو و عقب تاب می خوریم .

توجه داشته باشيد : با افزایش سن توانایی حفظ تعادل کاهش پیدا می‌کند ولی افراد می‌توانند با انجام اقداماتی تعادل خود را به دست آورند و فقدان حفظ تعادل‌خودشان را جبران کنند.

آزمون ساده اي براي يافتن ميزان تعادل

یک جفت کفش راحت بپوشید.

بایستید در حالی که بازوهای‌تان در دو طرف بدن‌تان آویزان است.

یک پای‌تان را ۱۵ سانتی‌متر از کف زمین بالا ببرید و ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید.

اگر اندکی احساس عدم تعادل می‌کنید، ناراحت نشوید، شما در این مورد تنها نیستید.

دستگاه‌های حفظ تعادل در بدن :

چشم‌ها، گوش‌ها و دستگاه عصبی مرکزی شما برای حفظ تعادل شما اهمیت اساسی دارند.

بینایی به طور فوری به ما می‌گوید در رابطه بقیه دنیا در کجا قرار داریم. اگر همان آزمایش ایستادن روی یک پا را انجام دهید و چشمان‌تان را ببندید. می‌بینید که حفظ تعادل برای‌تان مشکل‌تر می‌شود.

هنگامی که پای راست‌تان را بلند می‌کنید، شما تعادل‌تان را به طور ناخودآگاه با انداختن وزن‌تان روی پای چپ‌تان حفظ می‌کنید.

درورزش چگونگی وضعیت بدن در کیفیت تعادل موثر است و اثر مرکز ثقل در موفقیت رشته های مختلف ورزشی متفاوت است.

مثلا در ورزش کشتی مرکز ثقل اثر منفی دارد. وقتی یک کشتی گیر در حال گارد ، پاهایش را به هم نزدیک کند، نیروی کمتری لازم است تا تعادل او را به هم بزند. پس برای داشتن تعادل بیشتر فاصله پاها از یکدیگر مقداری زیادتر شود.

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۵

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *